مراحل پیاده سازی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات: بهترین راه برای حفظ تولیدی

مراحل پیاده سازی نگهداری و تعمیرات

مراحل پیاده سازی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات می‌تواند یکی از مهمترین عوامل در بهبود عملکرد و کارآیی تولید باشد. از این رو، این مقاله به بررسی این مراحل می‌پردازد و نکات مهم آن را برای شما تشریح می‌کند.

آمار جهانی نشان می‌دهد که آمار زیادی از پیاده‌سازی نرم‌افزارهای نگهداری و تعمیرات، در حین اجرا به سرانجام خوبی نمی رسد و سازمان‌ها به‌طور معمول فقط از 20 تا 30 درصد از قابلیت‌های نرم افزار نگهداری و تعمیرات را که خریداری کرده‌اند استفاده می‌کنند. این وضعیت نشان می‌دهد که دانستن گامهای پیاده‌سازی و استقرار موفق نرم افزار CMMS می‌تواند راهکاری برای این مشکلات باشد.

برای پیاده‌سازی موفق نرم افزار نگهداری و تعمیرات در سازمان‌ها، حمایت مدیران و کارکنان ضروری است. مشاهدات کلاس جهانی نشان می‌دهد که حدود 60 درصد از موفقیت پیاده‌سازی نرم‌افزار CMMS به کارکنان و رهبری صحیح آن‌ها بستگی دارد، 25 درصد دیگر به فرایندهای تعریف شده برای کسب‌وکار و 15 درصد با فناوری‌ها و زیرساخت‌های انتخابی مرتبط است.

یافتن روشی یکتا برای پیاده‌سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات در تمام سازمان‌ها و در همه صنایع غیرممکن است، اما غیر قابل بهبود نیست. هدف اصلی، تبدیل نرم‌افزار، به یک ابزار کارآمد برای تصمیم‌گیری‌های سازمانی است. این مهمترین هدف از اجرای نت مکانیزه است.

مقدمه

در یک کارخانه، نگهداری و تعمیرات باعث می‌شود تا تجهیزات و ماشین آلات به خوبی کار کنند و خرابی‌های غیرمنتظره را به حداقل برسانند. اما مهمترین پرسش این است: چگونه می‌توانیم این عملیات را به بهترین شکل انجام دهیم؟ بیایید با هم به بررسی مراحل پیاده سازی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات بپردازیم.

شناخت نیازها

قبل از هر چیز، لازم است که نیازهای نگهداری و تعمیرات کارخانه را به دقت شناسایی کنیم. آیا تجهیزاتی وجود دارد که به تعمیرات بیشتری نیاز دارند؟ آیا ریسک‌های خاصی وجود دارد که باید پیش بینی شوند؟ این مرحله اساسی است تا بتوانیم یک برنامه موثر برای نگهداری و تعمیرات راه اندازی کنیم.

یکی از اصول اساسی نگهداری و تعمیرات، برنامه ریزی تعمیرات منظم است. بدون برنامه ریزی، ممکن است در مواجهه با مشکلات ناگهانی دچار توقف تولید شویم. اینجاست که برنامه ریزی تعمیرات منظم به کمک می‌آید. برای برنامه ریزی بهتر نیاز است تا مراحل پیاده سازی نگهداری و تعمیرات را به طور دقیق تر بررسی کنیم.

گام‌های پیاده سازی نگهداری و تعمیرات و استقرار موفق نرم افزار نگهداری و تعمیرات

1-انتخاب تیم پیاده سازی نگهداری و تعمیرات:

اولین گام برای پیاده سازی نگهداری و تعمیرات در یک سازمان تشکیل تیم پیاده‌سازی آن است. تشکیل تیم پیاده‌سازی به معنای شناسایی و انتخاب یک گروه چند مهارتی است که شامل افراد با توانمندی‌های مختلف مانند نگهداری، بهره‌برداری، مدیریت انبار، فناوری اطلاعات، برنامه‌ریزان نگهداری و بهره‌برداری، حسابداری/خرید و مدیریت می‌شود. هرچند لازم نیست که همه اعضای تیم در هر زمان به کار برده شوند، اما اهمیت ویژه‌ای دارد که اطمینان حاصل شود که زمان کافی برای انجام فعالیت‌های پیاده‌سازی توسط اعضای مربوطه تخصیص داده شده است. این تیم باید از جمله تیم چندمهارتی باشد تا اطمینان حاصل شود که جنبه‌های مختلف مرتبط با استفاده، ورود اطلاعات و استخراج آن از سیستم به‌درستی درک می شود. این افراد در آینده به تخصص‌های سیستمی و مربیان سازمان تبدیل می‌شوند و این موضوع به حفظ دانش درون سازمان کمک می‌کند.

2-آموزش تیم پیاده‌سازی:

آموزش تیم پیاده‌سازی شامل آموزش جامعی از سیستم و قابلیت‌های آن است تا اطمینان حاصل شود که تیم به‌درستی با قابلیت‌های سیستم آشنا شده است. این آموزش معمولاً توسط فروشنده سیستم به سازمان ارائه می‌شود و با رسم تصویری از سیستم، اطمینان حاصل می‌شود که تطابق بین طراحی‌های سیستم و نیازهای سازمان ایجاد شده است. آموزش صحیح میتواند نقش مهمی در پیاده سازی نگهداری و تعمیرات در سازمان داشته باشد.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات

3-نصب سیستم:

نصب سیستم به معنای نصب فیزیکی نرم افزار بر روی کامپیوترها و تجهیزات شرکت است. در صورتی که پیاده‌سازی سیستم جدید برای اولین بار انجام شود، سیستم خالی از هرگونه داده‌ای است و در صورتی که پیاده‌سازی مجدد صورت گیرد، ممکن است برخی یا تمامی داده‌ها از سیستم حذف شوند. به‌طور کلی، نصب سیستم مسئولیت قسمت فناوری اطلاعات سازمان و تیم پیاده‌سازی است.

این مطلب را نیز بخوانید:  اتلاف ساعت کار تعمیراتی

برای مشاهده امکانات کامل نرم افزار نگهداری و تعمیرات نت‌بین ، می توانید دموی کاملی از نرم افزار را مشاهده نمایید.

 

مشاهده ویژگی های نرم افزار نگهداری و تعمیرات نت‌بین

4-ایجاد فلوچارت‌ها و فرایندهای کاری:

این مرحله به تدوین فلوچارت‌ها و فرایندهای کاری اختصاص دارد که نحوه استفاده از سیستم را به همراه جریان داده‌ها مشخص می‌کند. این فرایندها برای ایجاد استانداردهای تکرارپذیری در بهره‌برداری و جمع‌آوری داده‌ها اهمیت دارند و باید به‌طور دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرند. این فلوچارت‌ها و فرایندها باید به کلیه اعضای سازمان آموزش داده شوند تا از جمع‌آوری و ورود داده‌ها به سیستم به‌صورت یکپارچه در تمام فعالیت‌های روزمره اطمینان حاصل شود. ایجاد فلوچارت های فرایندی از بخش های مهم پیاده سازی نگهداری و تعمیرات در سازمان است.

5-پیاده سازی نگهداری و تعمیرات:

در این مرحله، ایجاد استانداردهای مرتبط با داده‌ها به منظور تضمین جمع‌آوری پایدار داده‌ها انجام می‌شود. همکاری با مشاوران خارج از سازمان برای راهنمایی تیم پیاده‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا بیشتر سیستم‌های CMMS دارای پیچیدگی هستند و ممکن است به راحتی درک نشوند. در این مرحله، ترکیب توانایی‌های یک متخصص پیاده‌سازی سیستم با تیم پیاده‌سازی سازمان بسیار مهم است تا تصمیمات گرفته شده و پیامدهای آن‌ها درک شود.

توصیه می‌شود، انتخاب مشاوران خارج از سازمان را به دقت انجام دهید. هرچند فروشنده سیستم ممکن است خدمات پیاده‌سازی سیستم را نیز ارائه دهد، اما تجربه نشان می‌دهد که فروشندگان عموماً زمینه کافی در الگوهای برتر نگهداشت را ندارند.

مهمترین نکته این است که نیاز شما به رفع مشکلات است نه فقط خرید یک نرم‌افزار با ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشمار.

مشاهده ویژگی های نرم افزار نگهداری و تعمیرات نت‌بین

6-ثبت فرآیندهای استاندارد عملیات برای پیاده سازی نگهداری و تعمیرات:

پس از اتمام کامل پیاده‌سازی، فرآیندهای استاندارد عملیات (SOP) که در طول این مراحل تعریف شده‌اند، به عنوان میراثی برای سازمان باقی خواهند ماند. این بخش از مستندسازی، تمامی تعاریفی که در طول فرآیند پیاده‌سازی ایجاد شده‌اند را ثبت می‌کند. هر بخش از سیستم و هر تعریف باید در SOP برای مراجعه در آینده به‌طور کامل مستند شود.

ما همواره به این مستندات به عنوان میراث پیاده‌سازی برای سازمان نگاه می‌کنیم که به دیگران کمک می‌کند تا درک کنند که چه چیزی، چگونه و توسط چه کسی در سیستم پیاده‌سازی می شود. این بخش در مسیر پیاده سازی نگهداری و تعمیرات بخشی بسیار مهم است. برای جمع‌آوری داده‌های تجهیزات، مواد و قطعات یدکی، ابزارها و کارکنان، باید قالب‌هایی ایجاد شود و این اطلاعات در مستندات ثبت شود. این سند به‌عنوان پایه‌ای برای آموزش سیستم برای کاربران حال و آینده سیستم تبدیل می‌شود.

ایجاد فرآیند های اصلی در مسیر پیاده سازی نگهداری و تعیمرات
ایجاد فرآیند های اصلی در مسیر پیاده سازی نگهداری و تعیمرات

7-پیکربندی سیستم:

پیکربندی شامل استقرار تمامی استانداردهایی است که در طول فرآیند پیاده‌سازی و مستند سازی در سند فرآیندهای استاندارد عملیات در سیستم تعریف و ثبت می شوند. در این راستا، تیم پیاده‌سازی برای فیلدها و/یا جداول داخل سیستم تعاریف مناسبی ایجاد می‌کند. تقسیم تیم پیاده‌سازی برای پیکربندی بخش‌های مختلف سیستم نتایج بهتری را به همراه دارد. این وظایف باید توسط افراد مسئول انجام شوند تا از ورود مداوم اطلاعات به سیستم و رعایت استانداردهای ایجادشده، اطمینان حاصل شود. باید اطمینان حاصل شود که زمان کافی برای تکمیل این فعالیت‌ها در برنامه ریزی ها وجود دارد. بهتر است این فعالیت‌ها به‌طور کامل انجام شوند تا به‌سرعت. توصیه دوستانه ما این است: اگر نمی‌توانید کامل انجام دهید، بهتر است اصلا انجام ندهید.

8-پر کردن فیلدهای داده‌ای:

پر کردن داده‌ها به معنای تکمیل داده‌های مرتبط با کارکنان، تجهیزات، مواد و موارد مشابه است. این داده‌ها معمولاً در قالب‌های مختلف و در مکان‌های مختلف در سراسر سازمان ذخیره می‌شوند. باید به انتقال داده‌ها از یک سیستم به سیستم دیگر با دقت ویژه توجه شود. اغلب این انتقال داده‌ها هزینه‌بر و زمان‌بر است و معمولاً ارزش افزوده کمی به دنبال دارد. پر کردن فیلد های اطلاعاتی از بخش های زمانبر پیاده سازی نگهداری و تعمیرات در سازمان است.

این مطلب را نیز بخوانید:  نگهداری و تعمیرات پیشگویانه : بهبود کارایی تجهیزات با دیدگاهی نوین

اگر می‌خواهید داده‌های تراکنشی مانند (سوابق سفارشات، تراکنش‌های انبار و غیره) را انتقال دهید، باید به ارزش این داده‌ها توجه داشته و بدانید که تا چه اندازه می‌توانند ارزشمند و دقیق باشند. برای جمع‌آوری تمام داده‌های لازم در سیستم، از قالب‌های تعریف‌شده و مستندسازی شده در سیاست‌ها و رویه‌ها استفاده کنید. استفاده از این قالب‌ها برای اطمینان از رعایت استانداردهای جمع‌آوری داده بسیار ضروری است. جمع‌آوری و پر کردن داده‌ها دویکی از فعالیت‌های زمان‌بر و پرهزینه‌ترین هستند؛ بنابراین، ضروری است که فقط داده‌های لازم و استاندارد شده جمع‌آوری شوند.

9-بازبینی و اعتبارسنجی در پیاده سازی نگهداری و تعمیرات:

اعتبارسنجی به معنای بازبینی نهایی تمام داده‌ها و فرایندها در سیستم است تا از ایجاد فرصت‌های برداشت اطلاعات مفید در آینده اطمینان حاصل شود. یکی از اهداف اصلی استفاده از سیستم‌های CMMS / EAM این است که در نهایت این سیستم‌ها به ابزارهای تصمیم‌گیری در سازمان تبدیل شوند. بدیهی است که اگر داده‌های نامناسب به سیستم وارد شوند، تصمیمات نادرست می‌ گیرید و یا اصلاً تصمیمی اتخاذ نمی‌شود.

بنابراین، لازم است اطمینان حاصل کنید که داده‌هایی که در سیستم ثبت می شوند اولاً لازم و استفاده‌پذیر هستند؛ ثانیاً به درستی وارد شده‌اند؛ و در نتیجه، نرم‌افزار بتواند برمبنای آن‌ها تحلیل و محاسبات انجام دهد و کاربران نهایی بتوانند براساس داده‌های تمیز، نتایج مفیدی به دست بیاورند و تصمیمات بموقع و صحیح اتخاذ کنند. این فعالیت اعتبارسنجی روی موضوعات مختلفی تمرکز می‌کند تا از دقت و تکمیل داده‌های مهم (مانند تجهیزات، مواد و قطعات یدکی، نیروی انسانی و اطلاعات حسابداری) مطمئن شویم.

10-آموزش کاربران پایانی:

پرسنل کارخانه باید آموزش‌های لازم را در زمینه نگهداری و تعمیرات دریافت کنند.این امر به پیاده سازی نگهداری و تعمیرات به شکل موفق کمک بسیار مهمی می کند. آموزش‌های مداوم می‌تواند به کاهش حوادث و بهبود عملکرد کمک کند. آموزش کاربران پایانی یک برنامه آموزشی است که برای همه اعضای سازمان بر اساس نقش وظیفه‌ای آنها در سازمان و در ارتباط با سیستم تدوین می‌شود. این آموزش از تمامی اسنادی که در طول فرآیند پیاده‌سازی تولید می شوند بهره می‌برد و توسط کارشناسان داخلی سازمان (تیم پیاده‌سازی) ارائه می‌شود. ابتدا از فلوچارت‌ها و فرایندهای ایجادشده در مراحل قبلی شروع به آموزش می‌شود.

آموزش کاربران برای پیاده سازی نگهداری و تعمیرات
آموزش کاربران برای پیاده سازی نگهداری و تعمیرات

اگر کارکنان قادر به درک چگونگی انجام این فرایندها و فلوچارت‌ها نباشند، هیچ چیز دیگری در پیاده‌سازی سیستم به خوبی پیش نخواهد رفت. آموزش سیستم باید بر اساس نیازهای وظیفه‌های کاربران (مانند نگهدارندگان، برنامه‌ریزان، مدیران انبار و غیره) ارائه شود. آموزش بخش‌های یا عملکردهایی از سیستم که هرگز توسط یک فرد خاص استفاده نخواهد شد، برای آن فرد بی‌معناست. باید به یاد داشت که تمامی کاربران باید آموزش ببینند، حتی کاربرانی که گاهاً از سیستم استفاده می‌کنند نیز نیاز به آموزش دارند. این آموزش فرصت مناسبی است تا به هر کاربر یک نسخه از اسناد فرایندهای استاندارد عملیاتی که تهیه کرده‌اید، ارائه دهید.

11-پشتیبانی و راهنمایی در طول راه‌اندازی سیستم:

پشتیبانی و آموزش برای پیاده‌سازی و استقرار موفق سیستم‌های نگهداری و تعمیرات توسط تیم پیاده‌سازی در طول کار ارائه می‌شود تا اطمینان حاصل شود که جریان‌های کاری، فرایندها و بهره‌وری از سیستم به خوبی انجام می‌شود. این روش، فرآیند یادگیری را در حین کار تسریع می‌دهد. همچنین به کاربران این فرصت را می‌دهد تا همزمان با تقویت آموزش‌های قبلی، با استفاده صحیح از سیستم آشنا شوند. تجربه نشان می‌دهد که اگر اجازه دهید از ابتدا از سیستم به‌طور نادرست استفاده شود، همواره ادامه خواهد یافت. لذا قبل از آنکه عادت‌های بد به یک روند مشترک بین اعضای سازمان تبدیل شود، باید این عادت‌ها را متوقف کرد.

12-ممیزی فرایند:

تا این مرحله، گام‌های اساسی برداشته شده است (اگر به درستی انجام شده باشند). ممیزی فرایند، یک مرحله ممیزی محدود است تا مطمئن شود که استانداردهای داده‌ای رعایت می‌شود و فرصت‌های بهبود جریان‌های کاری و فرایندها شناسایی شده‌اند. ممیزی‌های دوره‌ای باید بر روی جریان‌های کاری، فرایندها و بهره‌وری از سیستم انجام شوند. این ممیزی‌ها باید بلافاصله پس از راه‌اندازی سیستم انجام شوند تا اطمینان حاصل شود که به عادت‌های بد اجازه ایجاد ندارند و داده‌های مورد نیاز و مطلوب شما جمع‌آوری می‌شوند.

این مطلب را نیز بخوانید:  چرا نرم افزار نگهداری و تعمیرات؟ - صفر تا صد نگهداری تعمیرات

رعایت این مراحل به شما اطمینان می‌دهد که پیاده سازی نگهداری و تعمیرات سیستم شما به درستی اجرایی شود و با نیازهای کسب‌وکار شما هماهنگ باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود تغییرات چشمگیر در فناوری اطلاعات و سیستم‌ها، فرایند پیاده‌سازی و استقرار موفق سیستم‌های نگهداری و تعمیرات نسبتاً ثابت و بدون تغییر باقی مانده است. زیرا اکثر شرکت‌ها از قبل دارای نوعی سیستم هستند، مسئله اصلی این است که اگر نسخه‌ای جدیدتر یا سیستمی کاملاً متفاوت را پیاده‌سازی کنید، چه مزایایی به‌دست خواهید آورد.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات

استفاده از تجهیزات مدرن و فناوری های نوین

علاوه بر موارد بالا برای پیاده سازی نگهداری و تعمیرات موفق در یک سازمان باید به خاطر بسپاریم که عصر فعلی عصر حرکت در دنیای تکنولوژی است. استفاده از تجهیزات و فناوری‌های مدرن می‌تواند عملکرد کارخانه را بهبود بخشد و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را کاهش دهد. استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی می‌تواند به ماندگاری تجهیزات کمک کند و عملکرد آن‌ها را بهبود بخشد.

ایجاد یک فرهنگ نگهداری

ایجاد یک فرهنگ نگهداری در کارخانه می‌تواند به مرور زمان به کاهش خرابی‌ها و بهبود عملکرد کمک کند. تشکیل یک تیم کاری مؤثر که مسئولیت‌های مختلف نگهداری و تعمیرات را بر عهده دارد، امری حیاتی است. در این خصوص تنها با ایجاد دانش و نگاه مدیریتی که خواهان یک رشد در سازمان باشد می توان فرهنگ سازی کرد.

استفاده از ابزارهای نرم افزاری مناسب

میتوان گفت که استفاده از ابزارهای نرم افزاری مناسب می‌تواند فرآیندهای نگهداری و تعمیرات را بهبود بخشد و در روند پیاده سازی نگهداری و تعمیرات به تصمیم‌گیری‌های بهتری کمک کند.

استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات به شما این امکان را می‌دهد که ساختار درختی تجهیزات و خطوط تولید را به همراه مشخصات فنی آن‌ها در سیستم ثبت و استراتژی‌های تعمیراتی پیش‌گیرانه مبتنی بر وضعیت را به خوبی مدیریت کنید. علاوه بر این، می‌توانید ابزارها و قطعات مصرفی و یدکی را به دقت ردیابی کرده و با استفاده از گردش کارهای متنوع، کارها را در زمان مناسب به افراد ارجاع دهید و مدیریت کاغذکاری را کاهش دهید.

برای مشاهده امکانات کامل نرم افزار نگهداری و تعمیرات نت‌بین ، می توانید دموی کاملی از نرم افزار را مشاهده نمایید.

 

پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم افزار مدیرت نگهداری و تعمیرات نت‌بین است که توسط شرکت مهندسی نرم افزار سازان سپاهان طراحی و تولید شده است. با صرف تنها چند دقیقه می توانید ویژگی ها و امکانات این نرم افزار را بررسی نمایید.

مشاهده ویژگی های نرم افزار نگهداری و تعمیرات نت‌بین

 

سوالات متداول

۱. چرا نگهداری و تعمیرات در کارخانجات اهمیت دارد؟

نگهداری و تعمیرات در کارخانجات بهبود عملکرد تجهیزات و کاهش هزینه‌های تعمیراتی را فراهم می‌کند.

۲. چگونه می‌توانیم نیازهای نگهداری و تعمیرات را شناسایی کنیم؟

با بررسی دقیق تجهیزات و ماشین‌آلات، مشکلات و نیازهای نگهداری و تعمیرات را شناسایی می‌کنیم.

۳. چگونه می‌توانیم از تکنولوژی‌های نوین در نگهداری و تعمیرات استفاده کنیم؟

استفاده از تجهیزات هوشمند و فناوری‌های نوین می‌تواند به بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

۴. چگونه می‌توانیم از تیم کاری مؤثر در نگهداری و تعمیرات استفاده کنیم؟

تشکیل یک تیم کاری مجرب و آموزش دادن اعضای آن می‌تواند به بهبود کارایی و عملکرد تیم کمک کند.

۵. چگونه می‌توانیم از داده‌ها برای بهبود نگهداری و تعمیرات استفاده کنیم؟

با تحلیل داده‌های مربوط به عملکرد تجهیزات، می‌توانیم الگوهای نقصان را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنیم.

موفقیت یک کارخانه به میزانی بستگی دارد که چقدر به نگهداری و تعمیرات توجه شود. با پیگیری مراحل مطرح شده و اعمال بهترین روش‌ها، می‌توانید عملکرد و بهره‌وری کارخانه خود را بهبود بخشیده و در مسیر موفقیت پیش بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *