آموزش ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان مالیاتی

آموزش ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان

تصور کنید دنیایی را که در آن انجام کارهای مالی به اندازه یک پیاده‌روی در پارک آسان باشد. حال، ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان مالیاتی، می‌تواند دقیقاً به همین سادگی باشد. بیایید در یک سفر به ساده‌سازی این فرآیند شرکت کنیم تا برای همه قابل دسترس باشد.

مقدمه

به سرزمین وضوح مالی خوش آمدید! در این مقاله، به پیچیدگی‌های ثبت نام افراد در سامانه مالیاتی پرداخته خواهد شد. نیازی به اصطلاحات پیچیده یا اصطلاحات مرموز نیست؛ ما اینجا هستیم تا همه چیز را برای شما ساده کنیم.

سامانه مودیان: ساده‌سازی ثبت نام و گواهی امضای الکترونیک

سامانه مودیان با هدف تسهیل انجام تکالیف مالی برای مودیان مالیاتی به وجود آمده است. اما بسیاری از افراد با چگونگی ثبت نام در این سامانه آشنا نیستند. در این مقاله، به بررسی مراحل ثبت نام در سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی و حقوقی می‌پردازیم.

ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان

ثبت نام در سامانه مودیان برای افراد حقیقی چیزی پیچیده نیست. شرکت نرم افزارسازان سپاهان تدابیری را برای سهولت فرآیند اتصال به این سامانه اندیشیده و نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان را تهیه کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند با دنبال کردن این دوره آموزشی به راحتی نحوه ثبت نام در سامانه مودیان و الزامات اولیه را فرا بگیرند و از نرم افزار ارسال فاکتور به سامانه مودیان برای ارسال اطلاعات صورت حساب استفاده کنند.

نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

گواهی امضای الکترونیک برای اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی برای دریافت گواهی امضای الکترونیک می‌توانند از مراکز میانی خصوصی استفاده کنند. این مراکز میانی به عنوان گزینه‌هایی مطمئن برای درخواست گواهی الکترونیک برای افراد حقیقی وجود دارند.

برای دریافت گواهی امضای الکترونیک، اشخاص حقیقی باید مراحل زیر را دنبال کنند:

  1. تکمیل فرم درخواست گواهی الکترونیک برای افراد حقیقی.
  2. امضای تمام صفحات سند توافق‌نامه سطح ارائه خدمات مرکز میانی اعتماد هوشمند.
  3. پرداخت هزینه ثبت نام.
  4. فراهم‌کردن مدارک لازم برای درخواست گواهی امضای الکترونیک.
  5. ارائه مدارک به مرکز میانی.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام درباره سامانه مودیان، می‌توانید با ما تماس بگیرید. همچنین، برای خرید سامانه مودیان می‌توانید به صفحه نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان مراجعه کنید و فرم درخواست نرم افزار را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و یا با شماره های بخش فروش نرم افزار تماس برقرار نمایید.

چرا استفاده از سامانه مالیاتی ضروری است؟

هویت مالی شما: همانند شناسنامه ملی شما، این ثبت نام حضور مالی شما را تأیید می‌کند و باعث برقراری ارتباط سهل وآسان با اداره مالیات می‌شود.

در بخش‌های قبلی، به معرفی سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir پرداختیم و توضیح دادیم که این سامانه به مودیان مالیاتی امکان می‌دهد تا به راحتی ثبت نام کرده، صورت حساب الکترونیکی ارسال کنند و پایانه‌های فروشگاهی خود را به سامانه متصل کنند. همچنین، نحوه ورود به سایت سامانه و ثبت نام در آن را نیز بررسی کردیم.

این مطلب را نیز بخوانید:  مشمولین ارسال صورت حساب الکترونیک چه کسانی هستند؟

حالا، یکی از سوالات مهمی که مطرح می‌شود چرایی استفاده از سامانه مودیان مالیاتی است. اینکه چه افرادی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟ در این بخش، به این سوال پاسخ می‌دهیم و مشخص می‌کنیم کدام گروه از افراد باید برای ثبت نام در سامانه مودیان و انجام وظایف آن اقدام کنند.

بند ج ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی:

بند ج ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، در خصوص اشخاص مشمول این قانون، تعیین می‌کند: «کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصلهای چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مشمول این قانون هستند…»

بنابراین، به سوالی که چه افرادی باید در سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir ثبت نام کنند، پاسخ این است که دو گروه اصلی از مودیان مالیاتی، علاوه بر ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، موظف به ثبت نام در این سامانه و انجام وظایف آن نیز می‌باشند:

  1. کلیه اشخاص حقیقی که صاحبان مشاغل هستند، بدون توجه به اینکه این مشاغل صنفی یا غیرصنفی باشند.
  2. کلیه اشخاص حقوقی، شامل شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری که صرفاً به دلیل درآمد حاصل از فعالیت‌های انتفاعی خود موظف به ثبت نام در این سامانه هستند.

این تعیینات بر اساس بند ج ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان صورت گرفته است.

مشاهده ویژگی های نرم افزار

برای مشاهده امکانات کامل نرم افزار ارسال فاکتور به سامانه مودیان ، می توانید دموی کاملی از نرم افزار را مشاهده نمایید.

شروع مسیر: راهنمای کلی مراحل

اگر تمایل دارید قبل از شروع مراحل ثبت نام، اطلاعات و دانش خود را درباره سامانه مودیان تکمیل کنید، توصیه می‌شود که پیش از مطالعه این مقاله، به مقاله سامانه مودیان چیست مراجعه کرده و آن را به‌طور کامل مطالعه فرمایید.

اگر به هر نحوی دارای کسب و کار هستید و فعال اقتصادی محسوب می‌شوید، قطعاً تا به اینجا نام سامانه مودیان را شنیده‌اید، اما نحوه ثبت نام در آن یکی از دغدغه‌های امروزه شماست. به همین دلیل فرآیند کلی و نحوه ثبت نام در سامانه مودیان را به‌طور مفصل توضیح می‌دهیم. اما پیش از هر چیزی باید بگوییم که نگران نباشید! زیرا ثبت نام در این سامانه کار دشواری نخواهد بود و تنها با رعایت برخی پیش‌نیازها و مطالعه این مطلب از سفیر حساب، می‌توانید در این سامانه ثبت نام کنید.

۱. ثبت نام و عضویت در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی:

اولین پیش‌نیاز ثبت نام در سامانه مودیان، عضویت در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی است. اگر پیش از این ثبت نام خود را تکمیل کرده باشید، می‌توانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه خود شوید.

این مطلب را نیز بخوانید:  نرم افزار صدور صورتحساب الکترونیکی : سادگی و کارآیی در مدیریت مالی

چگونگی ثبت نام را در مقاله مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی به‌طور کامل مطالعه فرمایید.

نرم افزار سامانه مودیان
نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان
۲. اخذ گواهی امضای الکترونیکی

پیش‌نیاز دوم برای ثبت نام در سامانه مودیان، اخذ گواهی امضای الکترونیکی توسط مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی است. مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی به مراکزی اطلاق می‌شود که مجوز ارائه خدمات الکترونیکی به کاربران نهایی را از شورای سیاست‌گذاری گواهی الکترونیکی کشور دریافت کرده و گواهی الکترونیکی آن‌ها توسط مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه صادر می‌شود.

برای مشاهده لیست مراکز صدور گواهی امضای الکترونیکی اعلامی از سمت سازمان امور مالیاتی، می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

۳. ورود به کارپوشه و دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

پیش‌نیاز سوم، دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی است که یک شماره ۶ کاراکتری منحصر به فردی است که به هر حافظه مالیاتی اختصاص می‌پذیرد.

هر صورتحساب الکترونیکی که صادر می‌گردد، یک شماره مالیاتی ۲۲ کاراکتری منحصر به فردی دارد که ۶ رقم ابتدای آن شناسه یکتای حافظه مالیاتی می‌باشد و مابقی شامل تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی، سریال داخلی صورتحساب در حافظه مالیاتی و یک رقم کنترلی در انتها می‌باشد.

۴. اخذ شناسه کالا و خدمات جهت صدور صورتحساب الکترونیکی

تبریک می‌گوییم؛ شما تقریباً تمام پیش‌نیازها را برای ثبت نام در سامانه مودیان انجام داده‌اید. الان شما صرفاً نیاز به شناسه کالا و خدمات برای ارسال صورتحساب‌های فروش خود دارید. شناسه کالا و خدمات، کدهایی هستند که سازمان امور مالیاتی کشور برای هر کالا و خدمات به صورت منحصر به فرد ارائه می دهد که به دو صورت اختصاصی و عمومی می‌باشند و پیش‌نیاز اصلی ارسال صورتحساب در سامانه مودیان می‌باشد.

شناسه کالا و خدمات در واقع معرف نوع کالا و خدمات هر صورتحساب می‌باشد. می‌بایست هر شخص از شناسه اختصاصی کالا در شرکت‌های تولیدی و بازرگانی و شناسه اختصاصی خدمات در شرکت‌های پیمانکاری استفاده کند. از آنجا که دریافت این شناسه به عهده حلقه اول زنجیره تجاری مانند واردکننده کالا است و ممکن است این فرآیند طولانی باشد، می‌توانید از شناسه کالا و خدمات عمومی استفاده کنید.

برای دریافت لیست شناسه‌های عمومی و خصوصی کالا و خدمات باید به سامانه دریافت شناسه کالا/خدمات سازمان امور مالیاتی به اینجا مراجعه فرمائید.

نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

نحوه ارسال صور‌ت‌حساب از طریق نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

اگر هنوز نرم افزاری را برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی خود به سامانه مودیان انتخاب نکرده اید می توانید از سیستم سامانه مودیان شرکت نرم افزار سازان سپاهان استفاده کنید. نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان یک نرم افزار ارسال فاکتور به سامانه مودیان است که با نصب و راه‌اندازی آن، امکان ارسال فاکتور به سامانه مودیان برای شما فراهم خواهد گردید. شما می‌توانید برای خرید سیستم سامانه مودیان با واحد فروش به شماره 09130166467 تماس حاصل فرمایید.

این مطلب را نیز بخوانید:  مزایای استفاده از نرم افزار ارسال صورت حساب به سامانه مودیان

در این سامانه امکان ارسال فاکتورهای فروش شما به صورت مستقیم و بدون واسطه فراهم می باشد . با این سامانه دیگر نیازی نیست که شما برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی خود از معتمدین مالیاتی استفاده کنید و هزینه ماهیانه و سالیانه برای دریافت خدمات به معتمدین مالیاتی پرداخت نمایید . نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان هزینه های شما را کاهش می دهد و موجب اطمینان خاطر شما از ارسال صحیح فاکتورهای فروش در سامانه مودیان مالیاتی می گردد.

نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان به منظور ارسال صورتحساب و فاکتور های مالیاتی مودیان طراحی شده است. اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل، می توانند صدور صورت حساب مالیاتی شرکت خود را با این سامانه انجام دهند. آنها می توانند با استفاده از سامانه ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان ، صورتحساب مالیاتی خود را بسهولت ارسال کنند.

درواقع از طریق سامانه ارسال صورتحساب های مالیاتی هم در هزینه های خود صرفه جویی می‌کنید و هم خودتان به صورت مستقیم بر ارسال صورتحساب ها نظارت خواهید کرد.

همچنین می توانید اطلاعات کاملتری از این نرم افزار را در زیر مشاهده کنید:

مشاهده ویژگی های نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

برای مشاهده امکانات کامل نرم افزار ارسال فاکتور به سامانه مودیان ، می توانید دموی کاملی از نرم افزار را مشاهده نمایید.

جرائم عدم اجرای قانون جدید سامانه مودیان

برای تضمین اجرای قانون جدید سامانه مودیان، قانونگذار جرائم سنگینی را برای مودیانی که این قانون را رعایت نمی‌کنند، تعیین کرده است. در صورتی که مودی به هر یک از تخلفات زیر مرتکب شود، موظف به پرداخت جریمه برابر با ۱۰ درصد مبلغ فروش یا ۲۰ میلیون ریال (هرکدام که بیشتر باشد) می‌شود:

  1. عدم عضویت در سامانه مودیان
  2. عدم استفاده از پایانه فروشگاهی
  3. عدم استفاده از حافظه مالیاتی
  4. استفاده از حافظه مالیاتی دیگران برای خود
  5. استفاده از حافظه مالیاتی خود برای دیگران
  6. عدم اعلام شماره‌حساب‌های بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی را با آن‌ها انجام می‌دهد

جریمه مهم‌تر از دست دادن معافیت، نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی موجود در قانون مالیات‌های مستقیم است که باعث خسارات جبران‌ناپذیر به مودیان مالیاتی می‌شود.

همچنین، برخی از اقدامات دیگر نیز وجود دارند که ممکن است جرائمی را به دنبال داشته باشند. به عنوان مثال، در صورت عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار یا مخدوش کردن آن، مودی باید برابر با دو درصد فروش انجام شده یا ۲۰ میلیون ریال (هرکدام که بیشتر باشد) را به سازمان امور مالیاتی جریمه پرداخت کند.

لازم به ذکر است که ارقام مرتبط با این قانون با توجه به تورم سالانه، هر سال توسط سازمان امور مالیاتی به‌روزرسانی می‌شوند. همچنین، جدیت اجرای این جرائم نشان‌دهنده این است که سازمان امور مالیات نمی‌تواند ۵۰٪ از این جرائم را بخشودگی دهد که با تصویب قانون تسهیل تکالیف مودیان، این اختیار به سازمان امور مالیاتی واگذار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *