سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی

هرآنچه باید در مورد سامانه مودیان مالیاتی بدانید

مشکلی که دولت و به ویژه سازمان امور مالیاتی در دوره‌های اخیر با آن روبه‌رو است، فرار مالیاتی برخی از افراد و شرکت‌ها است که منجر به کاهش چشمگیر درآمدهای مالیاتی دولت و بار سنگین‌تری بر دیگر مشمولان مالیاتی می شود. برای حل این مسأله، دولت اقداماتی را آغاز کرده است و یکی از این اقدامات، تدارک و اجرای سامانه مودیان مالیاتی بوده است که در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، به وضوح تعریف شده است.

این سامانه الزامات ثبت نام برخی از مودیان مالیاتی را مطابق با قوانین تعیین کرده است، از جمله ارسال صورت‌حساب الکترونیکی و انجام سایر وظایف قانونی که در غیر اینصورت، عواقب قانونی را به همراه خواهد داشت.

به دلیل مشکلات موجود از جمله نبود زیرساخت‌های مناسب، اجرای این قانون تا سال 1401 دارای تأخیر بود. اما از شهریور ماه 1401 تا ابتدای دی ماه 1402، همه مودیان موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی شدند. در این نوشتار، به معرفی سامانه مودیان مالیاتی، نحوه ثبت‌نام در این سامانه و راهنمای موارد لازم و غیرمجاز آن پرداخت خواهیم کرد.

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه آنلاین با آدرس (tp.tax.gov.ir) است که توسط سازمان امور مالیاتی برای ثبت مشمولان مالیاتی، ارسال اظهارنامه مالیاتی و ارائه اطلاعات مرتبط به مالیات به سازمان مالیاتی و دریافت اطلاعات و مستندات از سوی سازمان مالیاتی ایجاد شده است.

این سامانه به دولت کمک می‌کند تا با جمع‌آوری مالیات‌ها و بدهی‌های مالیاتی از طریق اینترنت، فرآیند را ساده‌تر و ایمن‌تر کند. همچنین به افراد امکان پرداخت مالیات خود را از طریق اینترنت را فراهم می‌کند. هدف اصلی از این سامانه، تسهیل و امنیت در پرداخت مالیات است.

نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

براساس بند ج ماده 1 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان:

«کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های 4 و 5 باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 12/03/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده می‌شود، مراد اشخاص مشمول است؛ مگر خلاف آن تصریح شده باشد»

این لیست عبارت است از:

  • صاحبان مشاغل صنفی و غیر صنفی: افرادی که مشاغل خود را در صنوف مختلف اداره می‌کنند.
  • اشخاص حقوقی موضوع قوانین مالیات مستقیم: شامل شرکت‌های تجاری، سهامی خاص و سهامی عام، شرکت‌های مسئولیت محدود و سایر شرکت‌های حقوقی می‌شود.
  • موسسات خیریه و بنیادها: شامل موسسات غیرانتفاعی و خیریه است.
  • اشخاص حقیقی که به عنوان مجری فعالیت‌های تجاری عمل می‌کنند: افرادی که مشاغل خود را مانند مشاغل خودکار، فروشگاه‌های آنلاین، یا مشاغل خانگی اداره می‌کنند.
  • افراد حقیقی و حقوقی که درآمدی مالیاتی دارند: شامل درآمدهایی از اجاره واحدهای مسکونی، درآمدهای حقوق و دستمزد، درآمدهای حاصل از فروش کالاها و خدمات و غیره.
  • فعالان اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی با حجم معاملات سالانه بالا: اشخاصی که فعالیت اقتصادی خود را در مناطق ویژه انجام می‌دهند و حجم معاملات سالانه آن‌ها از مقدار معین توسط هیات وزیران بیشتر است.
این مطلب را نیز بخوانید:  مالیات تراکنش بانکی چیست؟ همه چیز درباره روش پرداخت آن

توجه داشته باشید که این فهرست تنها یک خلاصه کلی است. ممکن است در شرایط خاص، افراد دیگری نیز موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی باشند.

شما می توانید اطلاعات کاملی از یک نرم‌ افزار واسطه سامانه مودیان را در زیر مشاهده کنید:

مشاهده ویژگی های نرم افزار

برای مشاهده امکانات کامل نرم افزار ارسال فاکتور به سامانه مودیان ، می توانید دموی کاملی از نرم افزار را مشاهده نمایید.

چه کسانی نباید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

مطابق پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت وزیران و تبصره ماده 2 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی حقوقی، کسانی که کالا و خدماتی را ارائه می‌دهند و معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند، همچنین کسب‌وکارهایی که به دلیل ماهیت خود، امکان عضویت در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را ندارند، از ثبت‌نام در این سامانه معاف می‌باشند. این شامل موارد زیر است:

  • اشخاص حقیقی موضوع ماده (81) قانون مالیات‌های مستقیم: کسانی که در حوزه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی، ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر نوع و نخیلات فعالیت دارند.
  • اشخاص حقیقی موضوع ماده (142) قانون مالیات‌های مستقیم: افرادی که در زمینه کارگاه‌های فرش دستباف، صنایع دستی، و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه فعالیت می‌کنند.

جریمه عضو نشدن در سامانه مودیان

مصوبات قانونی مبنی بر عدم ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی نیز دارای دستورالعمل‌های خاصی است. به طور مثال، اگر مشمولین قوانین پایانه های فروشگاهی و این سامانه اقدام به ثبت‌نام ننمایند، جریمه عدم ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی نسبت به فروش انجام شده از این طریق، معادل 10 درصد فروش یا 20 میلیون ریال (بسته به مقدار بیشتر) اعمال خواهد شد. همچنین، این افراد از کلیه معافیت‌ها و نرخ‌های صفر مالیاتی محروم خواهند شد.

این سیاست‌ها وضوحاً مشخص کرده‌اند که چه افرادی باید از ثبت‌نام در این سامانه معاف باشند.

جریمه صادر نکردن صورتحساب الکترونیکی

بر طبق ماده 22 از قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، در صورتی که یک مودی در سامانه مودیان ثبت نام کرده باشد، اما اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی نکند، ممکن است مورد جریمه قرار گیرد که برابر با 10 درصد از مجموع فروش انجام شده از این طریق یا 20 میلیون ریال (هر کدام که بیشتر باشد) محاسبه می‌شود.

مشوق های مالیاتی برای استفاده ازسامانه مودیان

در 5 سال نخست پس از اجرای این پروتکل، به منظور تشویق دارندگان کسب و کار، معادل 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده که هر مودی در هر دوره به سازمان پرداخت می‌کند یا 1 درصد از فروش او (کدامیک کمتر باشد)، تا سقف 60،000،000 ریال در هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش همکاری او، از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی او (و در صورت بیشتر بودن از مالیات آن دوره، از دوره‌های بعدی) کسر می‌گردد.

این مطلب را نیز بخوانید:  نرم افزار ارسال فاکتور به سامانه مودیان: سادگی و کارآیی در ثبت فاکتورها

پاداش مودیان موضوع این بند که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، از مالیات عملکرد آن‌ها در همان سال کم می‌شود. این پاداش برای این مودیان تا حداکثر 50 درصد از مالیات عملکرد ابرازی آن‌ها نمی‌باشد.

سازمان مالیاتی موظف است اظهارنامه‌های مالیاتی عملکرد آن گروه از اشخاص مشمول را که همه مقررات این قانون را رعایت می کنند و آن را براساس اطلاعات در سامانه مودیان آماده می کنند و در مهلت مقرر ارائه می دهند، از طریق مقایسه با اطلاعات موجود در پایگاه داده سازمان، بررسی و در صورت عدم تضاد با اطلاعات پایگاه مذکور، اظهارنامه تسلیمی را بدون نیاز به بررسی بیشتر بپذیرد و تصویب کند.

افراد مشمول که تمام تکالیف مقرر در این قانون را رعایت کنند و از نرم‌افزارهای حسابداری مورد تأیید توسط کارگروه راهبری سامانه مودیان استفاده می‌نمایند، از تحویل دفاتر و اسناد و مدارک مشمول قوانین مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌باشند.

نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

مزایای استفاده از سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی ابزاری حیاتی برای مدیریت مالیات افراد و شرکت‌هاست. این سامانه با ارائه یک راهکار هوشمندانه و آسان، به افراد کمک می‌کند تا به بهترین نحو ممکن مالیات خود را مدیریت کرده و پرداخت نمایند.

1- سهولت در ثبت‌نام و استفاده از سامانه

این سامانه با رابط کاربری ساده و قابل دسترسی، فرآیند ثبت‌نام و استفاده را برای افراد ساده کرده است. همچنین امکانات مختلفی را برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

2- دسترسی آسان و سریع به اطلاعات مالیاتی

این سامانه به افراد این امکان را می‌دهد تا به سرعت به اطلاعات مالیاتی خود دسترسی داشته باشند. همچنین براساس آن‌ها مالیات خود را تعیین و تسویه کنند.

3- دقت بالا و کاهش خطاهای محاسباتی

استفاده از نرم‌افزار واسط سامانه مودیان باعث کاهش خطاهای محاسباتی می شود و دقت بیشتری در محاسبات و تسویه مالیات ایجاد می‌کند.

4- پرداخت آنلاین مالیات

سامانه مودیان به افراد این امکان را می‌دهد تا به سرعت و آسانی مالیات خود را آنلاین پرداخت کنند. این کار منجر به بهره‌وری بیشتر در زمان و زحمت مدیریت مالیات می‌شود.

5- حفظ اطلاعات و سوابق مالیاتی

این سامانه اطلاعات مالیاتی را به‌طور کامل ذخیره می‌کند. این اطلاعات به افراد کمک می‌کند تا در هر زمان و هر جایی به سوابق و اطلاعات مالیاتی خود دسترسی داشته باشند.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

برای ثبت نام در سامانه مودیان ، لازم است که مودیان عزیز مراحل زیر را طی کنند:

  1. ثبت‌نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده
  2. دریافت گواهی امضای الکترونیک
  3. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
  4. دریافت شناسه کالاها و خدمات

نگاهی به ویدئوی نرم افزار ارسال صورتحساب

 

نحوه ارسال صور‌ت‌حساب از طریق نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

اگر هنوز نرم افزاری را برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی خود به سامانه مودیان انتخاب نکرده اید می توانید از سیستم سامانه مودیان شرکت نرم افزار سازان سپاهان استفاده کنید. نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان یک نرم افزار ارسال فاکتور به سامانه مودیان است که با نصب و راه‌اندازی آن، امکان ارسال فاکتور به سامانه مودیان برای شما فراهم خواهد گردید. شما می‌توانید برای خرید سیستم سامانه مودیان با واحد فروش به شماره 09130166467 تماس حاصل فرمایید.

این مطلب را نیز بخوانید:  انواع مالیات در ایران: راهنمای کامل برای مالیات‌های اجتماعی

در این سامانه امکان ارسال فاکتورهای فروش شما به صورت مستقیم و بدون واسطه وجود دارد. با این سامانه دیگر نیازی نیست که شما برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی خود از معتمدین مالیاتی استفاده کنید. و یا هزینه ماهیانه و سالیانه برای دریافت خدمات به معتمدین مالیاتی پرداخت نمایید.

نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان هزینه های شما را کاهش داده و موجب اطمینان خاطر شما از ارسال صحیح فاکتورهای فروش در سامانه مودیان مالیاتی می گردد.

نرم افزار ارسال صورتحساب به سامانه مودیان به منظور ارسال صورتحساب و فاکتور های مالیاتی مودیان طراحی شده است تا اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل، صدور صورت حساب مالیاتی شرکت خود را با این سامانه انجام دهند. همچنین با استفاده از سامانه ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان ، صورتحساب مالیاتی خود را بسهولت ارسال کنند. درواقع از طریق سامانه ارسال صورتحساب های مالیاتی در هزینه های خود صرفه جویی می‌کنید. و همچنین خودتان به صورت مستقیم بر ارسال صورتحساب ها نظارت خواهید کرد.

همچنین می توانید اطلاعات کاملتری از این نرم افزار را در زیر مشاهده کنید:

مشاهده ویژگی های نرم افزار

برای مشاهده امکانات کامل نرم افزار ارسال فاکتور به سامانه مودیان ، می توانید دموی کاملی از نرم افزار را مشاهده نمایید.

 

مطالب مرتبط دیگر ...

 

 

3 نظر در “سامانه مودیان مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *